Idrottstejp

För alla som håller på med idrott finns det alltid risk för att det till slut uppstår någon typ av skada. Vid skelettskador ska givetvis alltid läkare uppsökas, men vid mjukdelsskador går det att hantera mycket själv.

Viktigt är att först agera korrekt under det akuta omhändertagandet av exempelvis en stukad fot. Det innebär att så fort som möjligt få rejält tryck med elastisk binda och att sedan bära elastisk binda ytterligare ett par dagar. När sedan blödningen i muskeln upphört helt är det dags att börja träna lite smått, får att snabbare få bort värken och för att bygga upp stabilitet i musklerna. Då ska man börja träna försiktigt och ett bra sätt att säkra upp för att inte slå upp skadan är att tejpa fotleden med coachtejp. Det stabiliserar och man undviker att komma i ett läge med foten som gör att skadan slås upp igen. Coachtejp bör bäras de närmaste träningspassen, tills det känns bra i fotleden.

Andra vanliga mjukdelsskador är värk eller mindre muskelbristningar i rygg- eller benmuskler. Dessa går alldeles utmärkt att avlasta genom att sätta kinesiologitejp på det skadade området. Kinesiologitejp är en elastisk tejp som fäster bra direkt på huden. Den jobbar med muskeln i dess rörelser och fungerar perfekt som avlastning vid mindre muskelskador.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *